Eliminator serva exup'a

Gotowe rozwiązania najczęstszych problemów, porady, opisy napraw i dane techniczne.
UWAGA!!
W tym dziale nie zadajemy pytań, tylko publikujemy opisy napraw, przydatne dane techniczne itp.

Eliminator serva exup'a

przez LeoVince » 14 września 2013, o 18:20

Witam,
Udało mi się dorwać schemat który pozwala zrobić obejście aby całkowicie usunąć silniczek exup'a. U mnie wywalało FI ponieważ z jakiegoś powodu silniczek się zacinał. Sprawdziłem ten schemat i u mnie 636 działa na 100%:
http://img62.imageshack.us/img62/114/nckp.jpg

Potrzebne elementy:
Oporniki:
1 x 390 ohm 0.6W
2 x 75 kohm 0.6W
1 x 470 kohm 0.6W
Kondensator
2.2 uF 100 V (niespolaryzowany)
Poczwórny wzmacniacz operacyjny:
LM3900N
Dioda:
1N4007

Od siebie mogę dodać że przy kondensatorze podanym w schemacie lampka FI gaśnie 1-2sek po kalibracji zegarów ( czy jak to tam się nazywa ;p) więc u siebie zmieniłem go na kondensator 1uF i teraz gaśnie praktycznie w tym samym momencie co przy silniczku exup'a.

Jeśli chodzi o ten wzmacniasz operacyjny to jest on raczej ciężki do zdobycia i trzeba go zamawiać przez internet.
Zdjęcia jak mi to wyszło postaram się wrzucić po weekendzie. Plan jest taki żeby wszystko zaaplikować w pudełko po tym silniczku.

Ps. Mam 37cm w łapie xD

[ Dodano: 18 Wrzesień 2013, 12:30 ]
Oto zdjęcia które obiecałem przesłać:
http://imageshack.us/a/img191/6633/oe3r.jpg
http://imageshack.us/a/img31/7214/fdk6.jpg
http://imageshack.us/a/img542/4240/bmfo.jpg
http://imageshack.us/a/img7/6898/8e9m.jpg
http://imageshack.us/a/img209/2003/jvn5.jpg
http://imageshack.us/a/img31/6259/joaa.jpg
 
Posty: 152
Dołączył(a): 7 czerwca 2012, o 17:43
Lokalizacja: Bia

przez cezary1985 » 14 grudnia 2013, o 21:33

no i jak leo działa to u Ciebie, ja oszukałem to dużo prostszym sposobem ale niestey przy obrotach rzędu 7tyś i tak się załącza błąd fi
 
Posty: 210
Dołączył(a): 13 stycznia 2013, o 13:18

przez LeoVince » 14 grudnia 2013, o 23:13

Działa na 100% :) Ja tez próbowałem tym "łatwiejszym" sposobem ale działa do pierwszego przekręcenia kluczyka przy następnym świeciło ciągle bo się kondensator nie rozładowywał :)
 
Posty: 152
Dołączył(a): 7 czerwca 2012, o 17:43
Lokalizacja: Bia

przez Kubek » 15 grudnia 2013, o 11:28

Panowie czy daje jakieś korzyści wywalenie exup'a?
Myślałem że ten zaworek w wydechu ma sprężać spaliny na niższych obrotach, aby sprzęt miał lepszy moment obrotowy?
Dziewie się że go wywalacie.
 
Posty: 110
Dołączył(a): 24 listopada 2013, o 13:04
Lokalizacja: Krak

przez LeoVince » 15 grudnia 2013, o 15:38

Kubek napisał(a):Panowie czy daje jakieś korzyści wywalenie exup'a?
Myślałem że ten zaworek w wydechu ma sprężać spaliny na niższych obrotach, aby sprzęt miał lepszy moment obrotowy?
Dziewie się że go wywalacie.


Ja bym go nie wywalał :) ale poprzedni właściciel to zrobił... Generalnie w tym modelu przy wymiana na akcesoryjny wydech nie ma innej możliwości jak usunąć exup bo jest on integralną częścią tłumika. No chyba że go sam wytniesz i wspawasz w nowy wydech :evil: Faktycznie moto słabsze jest na niższych obrotach bez exupa, jednak u mnie w pewnym sensie rozwiązaniem jest jeżdżenie z db-killerem. Nie wiem dlaczego ale jest odczuwalnie żwawszy w średnim zakresie obrotów :)
 
Posty: 152
Dołączył(a): 7 czerwca 2012, o 17:43
Lokalizacja: Bia

przez Kubek » 15 grudnia 2013, o 20:09

Hehe, uff całe szczęście. Już myślałem że coś mi umknęło :)
 
Posty: 110
Dołączył(a): 24 listopada 2013, o 13:04
Lokalizacja: Krak

przez cezary1985 » 16 grudnia 2013, o 20:38

super leo zamawiam na allegro wzmacniacz i robie to
 
Posty: 210
Dołączył(a): 13 stycznia 2013, o 13:18

przez rau3000 » 17 grudnia 2013, o 00:05

LeoVince napisał(a):Nie wiem dlaczego ale jest odczuwalnie żwawszy w średnim zakresie obrotów :)


Już Ci tłumaczę, prędkość spalin zawsze jest taka sama (w przybliżeniu jest równa prędkości dźwięku),
z założenia pojemność układu wydechowego ( takiego bez exupa) jest stała więc czas jaki potrzebuje słup spalin od zaworu do wyjścia z tłumika, a następnie czas powrotu wytworzonego podciśnienia od wyjścia tłumika do zaworów wydechowych jest zawsze jest taki sam.

zaś częstotliwość otwierania zaworów wydechowych, wzrasta wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, a tym samym moment współotwarcia zaworrów ssących i wydechowych się przemieszcza wzgl. obrotów.

Dlatego producent policzył pojemność wydechu tak, aby podciśnienie wracało do głowicy w momencie współotwarcia zaworów w momencie max mocy silnika ( czyli ok 14tys obr)
Dlatego wywalając exup, zachowujemy dalej charakterystykę w tych ok 14 tys. obr.zaś moto będzie słabsze w pozostałych partiach obrotów,
Jeżeli zaś Leo włoży dBKillera, punkt w którym to podciśnienie wracając trafia na moment współotwarcia zaworów przesuwa się w niższą partię obrotów, dzięki temu będzie czuć więcej mocy przy średnich obrotach, ale powiniene być słabszy przy max.

Mam nadzieję, że jako tako dość jasno to wytłumaczyłem, nie chciałem dokładnie pisać na jakiej zasadzie działa exup, bo byłby to dłuższy elaborat :mrgreen:
 
Posty: 417
Dołączył(a): 3 sierpnia 2011, o 14:11
Lokalizacja: prudnik

przez LeoVince » 17 grudnia 2013, o 13:05

Naukowo ale przystępnie to wytłumaczyłeś rau3000 dzięki :D
Podobnie sobie to tłumaczyłem tylko trochę prościej na zasadzie że przy niższych partiach obrotów przymknięta przepustnica exupa stawia pewien opór dla wylatujących spalin i to samo robi db-killer :) i właśnie dlatego poprawia on charakterystykę niższych obrotów. Generalnie nie wiem czy moto stracił moc przy wysokich obrotach bo dalej przy ok. 10tys/obry dostaje porządnego kopa :) jeśli już to straty są naprawdę nie wielkie. Zdecydowanie bardziej odczuwam zatankowanie gorszego paliwa.

cezary1985 napisał(a):super leo zamawiam na allegro wzmacniacz i robie to

Działaj, i daj znać jak u Ciebie to hula :D
 
Posty: 152
Dołączył(a): 7 czerwca 2012, o 17:43
Lokalizacja: Bia

przez songoku » 17 grudnia 2013, o 16:23

tyle teoria...
a praktyka??? pojedź na hamownię to się zdziwisz :lol:
 
Posty: 875
Dołączył(a): 20 listopada 2011, o 18:04
Lokalizacja: DC

przez rau3000 » 17 grudnia 2013, o 20:38

Wiadomo, teoria teorią, a praktyka to inna sprawa ;)
 
Posty: 417
Dołączył(a): 3 sierpnia 2011, o 14:11
Lokalizacja: prudnik

przez LeoVince » 18 grudnia 2013, o 11:58

songoku napisał(a):tyle teoria...
a praktyka??? pojedź na hamownię to się zdziwisz :lol:


No to pojadę się zdziwić :D
 
Posty: 152
Dołączył(a): 7 czerwca 2012, o 17:43
Lokalizacja: Bia

przez cezary1985 » 18 grudnia 2013, o 22:24

a jak jest dedykowany tłumik do modelu moto to też omija exup czy jest wnim zamontowany ??
 
Posty: 210
Dołączył(a): 13 stycznia 2013, o 13:18

przez rau3000 » 18 grudnia 2013, o 22:53

jak masz akcesoryjny tłumik dedykowany, to on nie przewiduje exupa, gdyż taki tłumik zwiększa moc max. w górnych partiach obrotów bo to tłumik sportowy, a tam nie jeździ się na niskich obrotach
 
Posty: 417
Dołączył(a): 3 sierpnia 2011, o 14:11
Lokalizacja: prudnik

przez Szewiec » 23 grudnia 2013, o 17:55

hmm a czy przy wybebeszeniu tłumika pojawia się jakiś problem z exupem?
 
Posty: 16
Dołączył(a): 21 grudnia 2013, o 19:08
Lokalizacja: Wroc

przez Kawasaki ZX10R » 23 grudnia 2013, o 18:10

cezary1985 napisał(a):a jak jest dedykowany tłumik do modelu moto to też omija exup czy jest wnim zamontowany ??

Są takie które mają :-) Szukając wydechu do siebie właśnie na tym najbardziej mi zależało :-D
Bez exupa jest kiepsko co by nie mówić ale niestety spora część dostępnych wydechów tego nie ma :-/
Trochę się tym u siebie bawiłem jednak zdecydowanie z nim jest najlepiej (wystarczy wyrzucić blaszkę i już go nie masz hehe :-) )

http://allegro.pl/tlumik-sportowy-akrap ... 02264.html
http://allegro.pl/tlumik-sportowy-akrap ... 22590.html

Obrazek
Obrazek


Ostatnio sieję terror czymś takim ale wiem jedno akrap wraca na swoje miejsce ;-)
Z dekatem na tej rurce był słaby po wrzuceniu kata jest lepiej i jakoś to jedzie :mrgreen:
Obrazek
Avatar użytkownika
 
Posty: 524
Dołączył(a): 18 października 2012, o 18:33

przez rau3000 » 23 grudnia 2013, o 23:13

Mówisz, że bez kata słabiej idzie? ciekawe, może przez ten krótki wdech? chociaż wygar musi być straszny z tego:P
A próbowałeś bez kata i ten akrap?
W sumie nie ma się co dziwić, że tak mało wydechów akcesoryjnych jest z exupami, trzeba mieć ładny nakład $$ żeby przeprowadzić sporo doświadczeń i symulacji, łatwiej uznać, że w sporcie i tak trzyma się moto ciągle na wysokich obrotach:P
 
Posty: 417
Dołączył(a): 3 sierpnia 2011, o 14:11
Lokalizacja: prudnik

przez Kawasaki ZX10R » 24 grudnia 2013, o 00:27

No masz przecież na 1-wszym zdjęciu z dekatem ;-)
Z katem wyglądał tak. Później oczywiście z czasem ewoluował :mrgreen:

Bez exupa z katem daje radę ale jak wrzucisz już dekat (dalej bez exupa) to straty są tak spore że ma się wrażenie jakbyś latał 600 dlatego exup robi robotę wtedy moto jest znacznie żywsze i ciągnie od samego dołu. Testowałem różne warianty ale wróciłem do tego bo na co dzień było to po prostu męczące kiedy moto dopiero chciało jechać przy 8tyś obr to masakra

Obrazek
Avatar użytkownika
 
Posty: 524
Dołączył(a): 18 października 2012, o 18:33

Re: Eliminator serva exup'a

przez ciastek214 » 19 lutego 2019, o 21:58

Witam ;)

Chciałbym torche odgrzać kotleta, mianowicie czy moglibyście odświeżyć schemat tego eliminatora, bo bardzo chciałbym coś takiego sobie wykonać :D
Z góry Dzięki ! :D
 
Posty: 2
Dołączył(a): 7 maja 2018, o 20:57

Re: Eliminator serva exup'a

przez tymgem » 5 marca 2019, o 14:20

czesc
 
Posty: 1
Dołączył(a): 5 marca 2019, o 14:20

Re: Eliminator serva exup'a

przez emilson » 15 marca 2019, o 19:07

gfrdvdf
 
Posty: 1
Dołączył(a): 15 marca 2019, o 19:06

Re: Eliminator serva exup'a

przez radwan » 28 maja 2019, o 19:46

Hej,

https://www.zx-10r.net/forum/f23/zx10r- ... 15895.html

tutaj opisano dokładnie jak zrobić, co prawda do ZX10R ale powinno być podobnie. Mi działa bez problemu i nie mam żadnych błędów FI
 
Posty: 7
Dołączył(a): 13 stycznia 2018, o 19:42

Re: Eliminator serva exup'a

przez Jarosz » 6 czerwca 2019, o 12:44

witam, dzien za pomoc
 
Posty: 1
Dołączył(a): 6 czerwca 2019, o 12:43


Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości