Strona 1 z 23

olej silnikowy, wymiana oleju - encyklopedia

PostNapisane: 7 maja 2009, o 12:22
przez lord-michal
Witam.
Jestem zielony w jednej sprawie i zwracam sie do Was.
Mianowicie kiedy należy patrzeć na stan oleju? kiedy moto jest zapalone czy jak jest zgaszone? Ponieważ jak motor jest zgaszony i popatrze w oczko na stan oleju to jest całe zamoczone- czyli ok, ale jak odpale to nic nie ma tzn jak by nie było oleju. Wieć kiedy na to patrzeć?. Następne pytanie jeżeli doleje olej przy zapalonym motocyklu i wyrównam stan jego ( patrząc na oczko) i następnie zgasze i po jakimś czasie znowu popatrze na oczko przy zapalonym silniku i bedzie pusto to mam sie obawiać? czy to normalne w motocyklach że trzeba dolewać co jakiś czas olej?. I pytanie jeszcze z innej beczki. Ile stopni max może mieć silnik ? bo potrzebuje z kumplem jedną rzecz zasilikonować i nie wiemy jaki silikon kupic. Z góry dziekuje na odpowiedz ;))


1.Cała wiedza forum o olejach zebrana w jednym temacie.
2. Jesli szukasz pomocy w tej dziedzinie, przeczytaj ten temat.
3. Jesli nie znalazles odpowiedzi pewnie zle szukales, wroc do punktu nr 2.

p.s jezeli jakims cudem w tym temacie nie ma odpowiedzi na nurtujace cie pytanie, załóż nowy temat. Ktorys z moderatorow napewno oceni czy tak bylo i ewentualnie nagrodzi lub tez nie ostrzezeniem za "śmiecenie" :mrgreen:




PostNapisane: 7 maja 2009, o 12:34
przez endriu
uuu stary, nie dość że jesteś z nienacka to nie ogarniasz podstawowych podstaw ;-) .

sprawdzasz olej na zimnym silniku, zgaszonym, w pozycji pionowej powinno być oleju miedzy kreską min a max.
Nie dolewasz oleju na zapalonym silniku, dżizas, zresztą jak masz ok. na zimnym to tak ma być i jeździsz.


i weź tu teraz odkup motocykl...

PostNapisane: 7 maja 2009, o 13:33
przez miecu
lord-michal napisał(a):Mianowicie kiedy należy patrzeć na stan oleju? kiedy moto jest zapalone czy jak jest zgaszone? Ponieważ jak motor jest zgaszony i popatrze w oczko na stan oleju to jest całe zamoczone- czyli ok, ale jak odpale to nic nie ma tzn jak by nie było oleju. Wieć kiedy na to patrzeć?. Następne pytanie jeżeli doleje olej przy zapalonym motocyklu i wyrównam stan jego ( patrząc na oczko) i następnie zgasze i po jakimś czasie znowu popatrze na oczko przy zapalonym silniku i bedzie pusto to mam sie obawiać? czy to normalne w motocyklach że trzeba dolewać co jakiś czas olej?. I pytanie jeszcze z innej beczki. Ile stopni max może mieć silnik ? bo potrzebuje z kumplem jedną rzecz zasilikonować i nie wiemy jaki silikon kupic. Z góry dziekuje na odpowiedz ;))


stary Ty wogole widziales kiedys silnik w samochodzie albo innej maszynie ??

glowa napisał(a):stary, rozwaliłeś mnie... :mrgreen:



glowa Ty sie rozwaliłes a ja sie załamałem :lol:

[ Dodano: 7 Maj 2009, 13:34 ]
a oleju powinno byc pod gorna kreske...a jak Ty masz cale oczko i jeszcze caly czas dolewasz to sie nie dziwie ze teraz cos silikonujesz :lol: :lol: ale w sumie racja nie smarujesz nie jedziesz :lol: :lol:

olej

PostNapisane: 7 maja 2009, o 14:54
przez Prymus84
Mam pytanie odnosnie wymiany płynow w Kawasaki ER 5 z roku 97. Chce to zrobic sam i dlatego mam pare pytan. Jaki jest dobry olej silnikowy (wiem ze ma byc 10W40 ale moze jakiegos konkretnego producenta), jaki filtr oleju?? (korek spustowy oleju jest od spodu silnika z przedniej czesci motoru, dobrze mysle?). Czy warto wymieniac filtr powietrze czy wystarczy go przeczyscic?? Jak wymienic plyn chlodnicowy i na jaki?? (uzupelniac go przez zbiornik wyrownawczy pod siedzeniem?). I jeszcze jedna sprawa. Ma moze ktos ksiazke serwisowa do tego modelu (po polsku)?? Pozdrawiam

PostNapisane: 7 maja 2009, o 22:03
przez kamil
najlepiej niech kolega poprosi kogos zeby przytrzymal moto pionowo jesli nie ma podstawki centralnej, sprawdzisz ile jest oleju. jak za duzo to slomka i...tylko nie polykaj! :-)

Re: Wymiana płynów w ER 5

PostNapisane: 7 maja 2009, o 23:58
przez yahoo
Prymus84 napisał(a):Mam pytanie odnosnie wymiany płynow w Kawasaki ER 5 z roku 97. Chce to zrobic sam i dlatego mam pare pytan. Jaki jest dobry olej silnikowy (wiem ze ma byc 10W40 ale moze jakiegos konkretnego producenta), jaki filtr oleju?? (korek spustowy oleju jest od spodu silnika z przedniej czesci motoru, dobrze mysle?). Czy warto wymieniac filtr powietrze czy wystarczy go przeczyscic?? Jak wymienic plyn chlodnicowy i na jaki?? (uzupelniac go przez zbiornik wyrownawczy pod siedzeniem?). I jeszcze jedna sprawa. Ma moze ktos ksiazke serwisowa do tego modelu (po polsku)?? Pozdrawiam


Powiem krótko. Jeżeli zadajesz takie pytania, to nie próbuj robić tego sam, bo bankowo zepsujesz sobie motocykl. Oddaj komuś, kto wie jak to zrobić.

Dobry olej silnikowy. Im lepszy, tym lepiej. 10W40 - owszem. W Er5 wystarczy półsyntetyk, ale i syntetyk nie zaszkodzi. Producent - byle jaki, byle markowy. To samo filtr oleju. Korek spustowy jest w dnie miski olejowej, jeżeli dobrze pamiętam w tylnej jej części. Filtr powietrza w tym motocyklu, o ile nie masz filtra K&N - się wymienia, nie czyści. Płyn chłodniczy dowolny, byle markowy, przeznaczony do aluminiowych chłodnic. NIE uzupełnia się go przez zbiorniczek wyrównawczy. Śruba spustowa jest w pompie wody z prawej strony silnika. Wlew do układu jest w obudowie termostatu, pod zbiornikiem paliwa. Serwisówki po polsku nie ma ani do tego, ani do żadnego innego motocykla wyprodukowanego poza Polską. Ja w każdym razie nie widziałem.

Powtórzę: jak chcesz dobrze dla swojego motocykla, to oddaj go komuś, kto wie co i jak. Sam możesz tylko narobić szkód. Serio.

--
pzdr
yahoo

PostNapisane: 8 maja 2009, o 11:00
przez miecu
yahoo napisał(a):Korek spustowy jest w dnie miski olejowej, jeżeli dobrze pamiętam w tylnej jej części.


w przedniej czesci miski jest :-) zreszta to widac sruba ( bodaj 17 ) w najnizszym punkcie :-)

yahoo napisał(a):Producent - byle jaki, byle markowy. To samo filtr oleju.


jezdze na castrolu GPS a filtr hilfo...

PostNapisane: 8 maja 2009, o 11:06
przez yahoo
miecu napisał(a):
yahoo napisał(a):Korek spustowy jest w dnie miski olejowej, jeżeli dobrze pamiętam w tylnej jej części.


w przedniej czesci miski jest :-) zreszta to widac sruba ( bodaj 17 ) w najnizszym punkcie :-)

yahoo napisał(a):Producent - byle jaki, byle markowy. To samo filtr oleju.


jezdze na castrolu GPS a filtr hilfo...


Masz rację. Śruba spustowa w tym silniku jest z przodu, pokiełbasiło mi się.

GPS to semi-synt, będzie akurat, hiflo też może być.

--
pzdr
y.

PostNapisane: 8 maja 2009, o 15:08
przez Prymus84
Dzięki za pomoc. Pozdro

OLEJ

PostNapisane: 12 maja 2009, o 13:28
przez MARCIN22
witam wszystkich nie długo czeka mnie zmiana oleju i tu pytanie do tej pory miałem zalany larson jmc 4t 5w -40 syntetyczny mam jeszcze 4 l tego oleju tylko nie wiem czy jest to dobry olej czy może polecicie mi coś lepszego do zx6r dodam że motocykl nie brał mi tego oleju jakoś specjalnie co jakiś czas mała dolewka ale to standard

PostNapisane: 12 maja 2009, o 14:59
przez mirek_smok
ja zalałem motula 5100 i 5000 w aucie i .... jest lepiej , nie wiem co było ale sprzegło pracuje duuuzo lepiej na ciepłym potrafiło lekko szarpac teraz nic a w aucie zaworek jeden słyszałem ale teraz juz nie , nie znam tego oleju co masz niech sie wypowiedza fachowcy olej do zx9r to 10w-40 to twojej pewnie tez .

PostNapisane: 15 maja 2009, o 22:17
przez MARCIN22
dzięki jeszcze pomyśle

PostNapisane: 16 maja 2009, o 10:16
przez kriszx-6r
Jezeli olej jest do motocykli mozesz lac,wprawdzie powinien byc 10W-40 ale mozna olej dobierac o jeden stopien lepszy tzn.5W-40,albo 10W-50 i to nie wplynie na prace silnika ,co do firmy to sie nie wypowiem bo nigdy nie mialem

Wymiana oleju w LTD 550

PostNapisane: 16 maja 2009, o 19:44
przez JackFlash
Witam wszystkich pytanie może i banalne ale to mój pierwszy motocykl i nie mam pojęcia jak się za to zabrać :-D
Byłbym wdzięczny za podanie oleju który muszę zakupić oraz instrukcji jak go wymienić:!Pozdrawiam!

Pare pytań dot. oleju.

PostNapisane: 17 maja 2009, o 01:52
przez Kvba
Więc tak, niedługo będę zmieniał olej w mojej zx-6r (98') i teraz mam pytanie, a właściwie dwa pytania, a nie jednak trzy :)
Po pierwsze: jaki olej? 10w40 czy może coś innego?
Po drugie: półsyntetyk czy może pełen syntetyk?
Po trzecie i ostatnie: Czy jak mam okienko do sprawdzania oleju to musi być ono całe zapełnione? Czy może połowa?
Ile osób się o to pytałem tyle miałem różnych teorii...

EDIT:
Jednak mam i czwarte pytanie :) Wybaczcie, że takie iście "lamerskie" ale w jaki sposób mam spuścić stary olej? Z tego co wiem to powinna być śrubka do spuszczania oleju, tylko w którym miejscu jej szukać? Szukałem w serwisówce ale mam po Włosku niestety i totalnie nie rozumiem co do mnie piszą, a obrazków w tym dziale brak.

PostNapisane: 17 maja 2009, o 09:01
przez endriu
Kvba napisał(a):Po pierwsze: jaki olej? 10w40 czy może coś innego?


10W40

Kvba napisał(a):Po drugie: półsyntetyk czy może pełen syntetyk?


podejrzewam że jeździł na półsyntetyku i najbezpieczniej na nim pozostać

Kvba napisał(a):Po trzecie i ostatnie: Czy jak mam okienko do sprawdzania oleju to musi być ono całe zapełnione? Czy może połowa?


obok okienka na pokrywie masz dwie kreski, min i max motocykl "na zimno" w pozycji pionowej musi mieć stan oleju miedzy tymi kreskami

Kvba napisał(a):w jaki sposób mam spuścić stary olej? Z tego co wiem to powinna być śrubka do spuszczania oleju, tylko w którym miejscu jej szukać?


najproście- pod spodem silnika ;-)

tutaj masz super rozrysowane:
http://www.motocykl-online.pl/artykuly/ ... _w_silniku

PostNapisane: 17 maja 2009, o 15:56
przez Kvba
Dziękuje bardzo za odpowiedź :)
Leci piwko.

PostNapisane: 18 maja 2009, o 01:32
przez EvilPL
Jest taka zasada, że zmieniając olej po zakupie motocykla zawsze lejesz półsyntetyk. Dlaczego ? Choć motocykle zazwyczaj jeżdżą na pół i pełnych syntetykach, to zawsze może się trafić gwiazdor który nalał mineralnego, a jesli po takim nalejesz syntetyka, to silnik może tego nie wytrzymać. Następną wymianę możesz już zrobić na syntetyk, takie przejście jest już bezpieczne dla silnika.

PostNapisane: 18 maja 2009, o 03:06
przez Kvba
EvilPL, dzięki za info, przyda się na przyszłość :)
Piwko leci.

PostNapisane: 18 maja 2009, o 04:40
przez ZenonBoski
Bylibyśmy wdzięczni, gdybyś odwiedził powitalnię :-)
Większość motocykli lubi 10W40, a większość użytkowników poleca półsyntetyczny.
Tematów o wymianie oleju jest na tym forum od groma i ciut ciut. Musisz tylko znaleźć trzy rzeczy: korek spustu, korek wlewu, filtr oleju

PostNapisane: 2 czerwca 2009, o 20:55
przez RoniMW
a co myślicie o Motul półsyntetyk ?

PostNapisane: 3 czerwca 2009, o 09:23
przez ZenonBoski
RoniMW napisał(a):a co myślicie o Motul półsyntetyk ?

myślimy że trzeba wlać i jeździć :mrgreen:

olej do Kawasaki GPZ 500

PostNapisane: 5 czerwca 2009, o 21:49
przez Grzesinek
Witam

Mam pytanie jaki olej proponujecie do GPZ-a bo zbliża mi się wymian. Mam przebieg 31 tyś. Poprzednio był tam olej Mobil 1 10W/40. pozdro

PostNapisane: 6 czerwca 2009, o 15:52
przez harpek
I taki ma być oczywiście nie musi być mobil 1 ja mam lotos 10W40 specjalny do motocykli

PostNapisane: 6 czerwca 2009, o 18:25
przez ZenonBoski
harpek napisał(a):otos 10W40 specjalny do motocykli
pierwsze słyszę żeby lotos wypuścił serię do motocykli :shock:

PostNapisane: 6 czerwca 2009, o 18:28
przez maly187
ja mam Motulem zalany 10w 40 i stroi

PostNapisane: 8 czerwca 2009, o 05:52
przez Jery
Ja zalałem raz Castrol Power 1 GPS, raz Motul 5100 i szczerze nie widzę różnicy...
Ale wrócę chyba na castrola.

PostNapisane: 8 czerwca 2009, o 09:48
przez Bartollini
No właśnie. Ja mam wlany Agip 4T Tec 15W50 i się zastanawiam czy to ma jakieś znaczenie. Wszystko chodzi cacy. Z tego co wyczytałem o olejach to większej różnicy chyba nie powinno być. Czy powinno? :-)

PostNapisane: 8 czerwca 2009, o 10:24
przez Gegol
Ja wczoraj zakupiłem olej do mojego fiata cinquacento LOTOS semisyntetic 4l + 06l gratis za jedyne 45 pln. W Realu w Olsztnie promotion na wybrane oleje było, jeszcze chyba HElix i Elf był taniej. niestety castrol i mobil po normalnej cenie

castrol czy motul

PostNapisane: 9 czerwca 2009, o 20:37
przez bronas
witam siedze i szukami szukam ale nie znalazlem jakiejs konkretnej odpowiedzi czy nawet wskazowki jaki olej zalac do ZX6R 2001 rok 9tys mil przebiegu swiezo kupilem tego motorka i normalne jest ze zawsze sie wymienia olej filtry wiec moje pytanie jest takie jaki mam zalac olej castrol czy motul 5100 bylem w sklepach pytalem ale w kazdym inaczej mowia i doradzaja POMOCY i z gory dzieki