Jazda bez kierunków mo¿na czy nie mo¿na?

Prawo, jak zachować się na drodze, czego unikać, na co i na kogo zwracać uwagę....

Moderator: michu

Jazda bez kierunków mo¿na czy nie mo¿na?

przez marcinzxr » 21 lipca 2007, o 16:59

Ostatnio us³ysza³em pewn± kwestie na temat kierunków.
Je¶li ich nie masz to mo¿esz pokazywac gdzie skrêcasz rêk±. Taki jest zapis w prawie podobno.

kto¶ co¶ wie na ten temat?
 
Posty: 17
Dołączył(a): 16 maja 2007, o 13:07

Re: Jazda bez kierunków mo¿na czy nie mo¿na?

przez gildor » 21 lipca 2007, o 22:34

marcinzxr napisał(a):Ostatnio us³ysza³em pewn± kwestie na temat kierunków.
Je¶li ich nie masz to mo¿esz pokazywac gdzie skrêcasz rêk±. Taki jest zapis w prawie podobno.

kto¶ co¶ wie na ten temat?

¿adne prawo nie wymaga u¿ywania kierunkowskazów, tylko nakazuje sygnalizowanie zamiaru.
niemniej, homologacja pojazdów, to te¿ przepisy dopuszczaj±ce do ruchu. jest zapisane, ¿e ma, to ma mieæ, a jak ma mieæ, to maj± byæ dzia³aj±ce, inaczej laweta.
i teraz, niektóre crossy maj± homologacje bez kierunków, wiêc nale¿y wystawiaæ ³apê. to samo z WSK, przecie¿ one je¿d¿± do dzi¶. junak...
 
Posty: 28
Dołączył(a): 6 czerwca 2007, o 20:55

przez kawasakikz550 » 22 lipca 2007, o 11:42

jesli nie ma kierunkow pokazujesz reka a jesli sa to nie ma problemu:) jak masz a nie dzialaja to albo je odkrecasz albo obracasz szkielkami do dolu(jesli sie da). Ostatnio zlapali kolege na simsonku i nie dzialaly mu kierunki i tak kazali mu zrobic dopóki nie naprawi. Nie wiem czy to zgodne z przepisami ale on tak jezdzil i tak mu kazali :mrgreen:
 
Posty: 245
Dołączył(a): 19 czerwca 2007, o 09:38
Lokalizacja: prawie Krak

przez Piotrek » 25 lipca 2007, o 22:46

Moim zdaniem to jesli pojazd jest dopuszczczony do ruchu to musi miec kierunki bo inaczej nie przeszedl by przegladu technicznego. A jesli chodzi o WSKi Junaki itp to prawde mówi±c je¶li nie ma siê zabytkowych tablic to gliniarz ma prawo sie przyczepic. Jesli sa zolte tablice to nie ma problemu.
 
Posty: 8
Dołączył(a): 22 maja 2007, o 19:12
Lokalizacja: Grodzisk Maz.

przez gildor » 26 lipca 2007, o 17:15

Piotrek napisał(a):Moim zdaniem to jesli pojazd jest dopuszczczony do ruchu to musi miec kierunki bo inaczej nie przeszedl by przegladu technicznego. A jesli chodzi o WSKi Junaki itp to prawde mówi±c je¶li nie ma siê zabytkowych tablic to gliniarz ma prawo sie przyczepic. Jesli sa zolte tablice to nie ma problemu.

z tymi ¿ó³tymi tablicami to chyba nie na powa¿nie? syrenki, du¿e fiaty i sporo polonezów te¿ miec powinny ¿ó³te? ba, kolega ma XJ750 z '82, te¿ podpada pod ¿ó³t±. mam mu powiedzieæ, ¿e mo¿e mieæ k³opoty?

a co do homologacji, to niektóre crossy nie maj± kierunkowskazów, mimo, ¿e maj± homologacjê. u mnie na osiedlu stoi taka DRZta
 
Posty: 28
Dołączył(a): 6 czerwca 2007, o 20:55

przez ash » 26 lipca 2007, o 18:55

Koledze Piotkowi chodzi³o o to chyba, ¿e skoro nie spe³niej± jakie¶ WSKi itp wymagañ technicznych pojazdu nie posiadaj±c np kierunkowskazy to jak bêd± mia³y ¿ó³te tablice to mo¿e puszcz± p³azem, a jak nie to niestety musz± je spe³niaæ.
A fiaty du¿e i syrenki czemu mia³yby nie spe³niaæ wymagañ?
A wogóle to s³ysza³em, ¿e jak ma siê zabytkowe tabice to nie trzeba p³aciæ OC ponoæ ? wiêc mo¿e warto siê staraæ :P
 
Posty: 18
Dołączył(a): 12 lipca 2007, o 15:45
Lokalizacja: Cz?stochowa

przez gildor » 26 lipca 2007, o 19:03

ash napisał(a):Koledze Piotkowi chodzi³o o to chyba, ¿e skoro nie spe³niej± jakie¶ WSKi itp wymagañ technicznych pojazdu nie posiadaj±c np kierunkowskazy to jak bêd± mia³y ¿ó³te tablice to mo¿e puszcz± p³azem, a jak nie to niestety musz± je spe³niaæ.

spokojnie, pojazdy zarejestrowane jaki¶ tam czas temu, np nie wyposa¿one w pasy bezpieczeñstwa, nie musza ich posiadaæ. tak samo jest z kierunkowskazami. je¶li ich nie by³o, to byæ nie musi.
ash napisał(a):A fiaty du¿e i syrenki czemu mia³yby nie spe³niaæ wymagañ?

z powodu braku pasów bezpieczeñstwa np?
ash napisał(a):A wogóle to s³ysza³em, ¿e jak ma siê zabytkowe tabice to nie trzeba p³aciæ OC ponoæ ? wiêc mo¿e warto siê staraæ :P

nie warto. ¿eby wyjechaæ pojazdem z ¿ó³tymi tablicami za granicê, trzeba uzyskac specjalne pozwolenie, które jest do¶æ niechêtnie wydawane. pojazd zabytkowy na ¿ó³tych blachach jest chroniony :)
 
Posty: 28
Dołączył(a): 6 czerwca 2007, o 20:55

przez soldi » 27 lipca 2007, o 01:34

zeby dostac zolte blachy trzeba zlozyc odpowiednie wnioski, zrobic odpowiedni przeglad, itp itd... kosztuje to wszystko troszke, ale:
1. jest to ostatni wymagany przeglad w zyciu pojazdu :) nie ma obowiazku okresowych przegladow itp
2. nie trzeba placic OC, ale zeby poruszac sie po drogach nalezy takowe wykupic: minimum na 30 dni naliczane po obowiazujacej wlasciciela stawce (tj. wartosc OC roczne podzielone na ilosc miesiecy jakie chcemy przejezdzic)
3. specjalne pozwolenie na wyjazd za granice

do tego bodaj¿e dochodzi cos na temat utrzymania pojazdu w orginalnym stanie, ale tu nie bede sie wypowiadal zabardzo, bo tego akurat nie wiem



co do kierunków to rozwieje wasze watpliwosci i domysly:

Zgodnie z rozporz±dzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbêdnego wyposa¿enia ( Dz. U. Nr 44, poz. 432 ) motocykl powinien byæ wyposa¿ony miêdzy innymi :

* w prêdko¶ciomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz w drogomierz,

* co najmniej w jedno lusterko zewnêtrzne po lewej stronie motocykla, zapewniaj±ce kieruj±cemu niezbêdn± dla bezpieczeñstwa ruchu widoczno¶æ do ty³u,

* w sygna³ d¼wiêkowy o ci±g³ym i nieprzera¼liwym tonie, o poziomie d¼wiêku mierzonym podczas postoju pojazdu z odleg³o¶ci 3 m nie mniejszym ni¿ 87 dB,

* w b³otniki o szeroko¶ci nie mniejszej ni¿ szeroko¶æ opony,

* w t³umik wydechu; wylot rury wydechowej nie mo¿e byæ skierowany w praw± stronê,

* w opony, których wska¼niki nie pokazuj± granicznego zu¿ycia bie¿nika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wska¼niki - o g³êboko¶ci rze¼by bie¿nika nie mniejszej ni¿ 1,6 mm,

- nie mog± to byæ opony o widocznych pêkniêciach ods³aniaj±cych lub naruszaj±cych ich osnowê, jak równie¿ opony z umieszczonymi trwale, wystaj±cymi na zewn±trz elementami przeciw¶lizgowymi.
* w dwa niezale¿ne hamulce, z których jeden dzia³a co najmniej na przednie ko³o (ko³a), a drugi - co najmniej na tylne ko³o (ko³a),

* w nastêpuj±ce ¶wiat³a zewnêtrzne :

o drogowe (nazywane popularnie "d³ugimi" ),
o mijania (nazywane popularnie "krótkimi" ),
o kierunkowskazy - nie dotyczy to motocykla jedno¶ladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.,
o hamowania "stop",
o o¶wietlaj±ce tyln± tablicê rejestracyjn±,
o pozycyjne tylne,
o odblaskowe tylne inne ni¿ trójk±tne.

Dopuszcza siê wyposa¿enie motocykla w nastêpuj±ce ¶wiat³a :
+ przeciwmg³owe przednie,
+ przeciwmg³owe tylne,
+ odblaskowe przednie,
+ odblaskowe boczne,
+ jazdy dziennej,
+ awaryjne.
 
Posty: 51
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, o 19:42

przez ash » 27 lipca 2007, o 12:36

w nastêpuj±ce ¶wiat³a zewnêtrzne : (...)
o¶wietlaj±ce tyln± tablicê rejestracyjn±,

¿e co ? proponuje standardowo do motocykli nad tablic± rejestracyjn± montowaæ jaki¶ ³adny neon :-P
 
Posty: 18
Dołączył(a): 12 lipca 2007, o 15:45
Lokalizacja: Cz?stochowa

przez soldi » 28 lipca 2007, o 12:12

co w tym dziwnego ze tablica ma byc oswietlona?
 
Posty: 51
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, o 19:42

przez jaguar41 » 16 września 2007, o 20:43

Z praktycznego pkt widzenia jezeli sa zamontowane to maja dzialac jezeli brak kierunkow to masz machac reka jedna lub dwoma tylko nie naraz bo to awaryjne - " awaryjne" :))) Ktos tam z przodu mial racje obroc lub zaslon niesprawne kierunki.
 
Posty: 26
Dołączył(a): 22 lipca 2007, o 22:32
Lokalizacja: Legnica

przez cwikus » 22 września 2007, o 22:17

to ze wiele motorow nie ma podswietlanych tablic (seryjnie!). co wtedy?
 
Posty: 8
Dołączył(a): 3 września 2007, o 10:19
Lokalizacja: Piekary ?l?skie

przez Madzik » 23 września 2007, o 16:40

pokazywanie rêk± gdzie sie skrêca w motocyklu??? :shock: pierwsze s³ysze...to tak jakby kto¶ jecha³ samochodem i co skrzy¿owanie odkrêca³ okno i pokazywa³ swoj kierunek jazdy...rowety owszem , ale motocykle na 99,9% nie ...na torze nie mo¿na nawet mieæ kierunków ale na ulicy na pewno, bo niby jak w ciemno¶ci kto¶ mia³by zobaczyæ gdzie kto¶ skreca...???nie po to sie rejstruje motocykl, robi jego przeglad( a tam sprawdza sie czy kierunki sa sprawne)by potem pokazywac rêk± gdzie sie jedzie...
 
Posty: 3
Dołączył(a): 3 lipca 2007, o 19:16
Lokalizacja: Pozna? / Wroc?aw

przez simon » 23 września 2007, o 16:57

nawiasem nawet jak przelozy sie na jakies diodowe czy tuningowe kierunki to niebiescy maja prawo zatrzymac dowod rejestracyjny - niestety z kumplem tak postapili
 
Posty: 3
Dołączył(a): 15 września 2007, o 09:43
Lokalizacja: Pozna?

przez soldi » 23 września 2007, o 17:05

pod jakim pretekstem? czemu diodowe kierunki sa nielegalne? jezeli tak jest to nowe samochody niepowinny byc dopuszczone do ruchu, bo gro z nich ma wlasnie diodowe oswietlenie!

no chyba ze se zalozysz niebieskie czy inne dziwne kolory odbiegajace od normy...
cos mi to walem podjezdza :P
 
Posty: 51
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, o 19:42

przez simon » 23 września 2007, o 17:15

umotywowali tym ze kierunek jesli nie jest fabryczn powinien wystawac poza najszerszy punkt motocykla
 
Posty: 3
Dołączył(a): 15 września 2007, o 09:43
Lokalizacja: Pozna?

przez Sycu » 23 września 2007, o 17:24

czyli powinien byc szerzej ni¿ kierownica? ale wymyslili...
 
Posty: 4
Dołączył(a): 2 września 2007, o 21:23
Lokalizacja: ?wiebodzice

przez simon » 23 września 2007, o 17:43

powinien byc szerszy niz zadupek
 
Posty: 3
Dołączył(a): 15 września 2007, o 09:43
Lokalizacja: Pozna?

przez soldi » 23 września 2007, o 19:36

a niby skad moga wiedziec ze to nie sa fabryczne kierunki?
 
Posty: 51
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, o 19:42

przez Damian » 17 października 2007, o 23:23

jak beda sie chcieli do czegos przyczepic to cos zawsze znajda...
 
Posty: 25
Dołączył(a): 6 lipca 2007, o 18:14
Lokalizacja: Opole

przez kriszx-6r » 18 października 2007, o 16:16

W tej sprawie to moj przedmowca mial niestety racje,nawet jakby bylo wszystko ok,
DLACZEGO?
Bo polskie przepisy sa niestety "niedorozwiniete"
nie ma np.znakow E (europejskich)chociaz PL jest od 3 lat w EU
Znaki takie mowia czy cos moze byc uzywane jako np.kierunkowskaz i jest wtopiony w kierunek
(sprawdzcie na jakichkolwiek kierunkach,lampach...)
Wszystkie czesci ze znakiem E nie musza byc wpisane w dowod,
wszystkie bez tego znaku musza byc wpisane(odebrane poprzez przeglad)
W takim przypadku nie ma problemu jaki mial kolega simon `a
Chyba ze nie ma znaku E ani wpisu w dowodzie(byc moze na tej zasadzie zatrzymali dowod)
To czy kierunki sa diodowe czy nie,nie ma z tym nic wspolnego ,
musza wystarczajaco jasno migac i miec znak E...
A jesli chodzi o odleglosc kierunkow to zadupek ,czy najszersza czesc w motocyklu nie ma nic wspolnego
w EU kierunki tylne nie moga byc blizej jak 12 cm od srodka motocykl(czyli 24 cm od siebie)
i musza miec znak ze nadaja sie do tylu
z przodu natomiast w odleglosci cos kolo 20 od srodka(juz nie pamietam dokladnie)
i znak ze nadaja sie na przod.

Dobra koncze bo mogl bym tak dlugo pisac,napisze krotko
Przerabane jak nie ma konkretnych przepisow,ale jak one sa to jest jeszcze gorzej.
Ja mieszkam w niemczech i montowalem ostatnio kierunki diodowe,wiec wiem ile mozna zrobic zle zeby zatrzymali dowod.
Avatar użytkownika
 
Posty: 472
Dołączył(a): 14 czerwca 2007, o 19:30
Lokalizacja: Hamburg(D)/Biala(PL)

przez Red » 4 kwietnia 2008, o 03:04

Mój post mo¿e trochê spó¿niony...

Soldi napisa³:
* w t³umik wydechu; wylot rury wydechowej nie mo¿e byæ skierowany w praw± stronê,
W mojej ZR-7 akurat jest po prawej stronie. Masa motocykli ma po prawej stronie. Ma³o tego: masa motocykli ma wydech po obu stronach :)) I co wtedy? No chyba trzeba jeden obci±æ i za¶lepiæ ;)) Nie pamiêtam, WSK mia³a chyba po lewej stronie ? :))

Simon: zobacz, jak ma umiejscowione kierunki Honda CBF600 ( prosto z polskiego salonu ): s± wkomponowane w zadupek i w ogóle nie wystaj±. Panowie ! Nie dajmy sie "psom" jebaæ w dupê bez myd³a ( za przeproszeniem), bo jak tak dalej pójdzie, to "psy" zabior± dokumenty, bo wg nich w ogóle jazda motocyklem jest zabroniona. W tym kraju wszystko jest mo¿liwe !
 
Posty: 17
Dołączył(a): 19 marca 2008, o 03:48
Lokalizacja: Gdynia

przez stooowa » 9 kwietnia 2008, o 00:24

Red napisał(a):Mój post mo¿e trochê spó¿niony...

Soldi napisa³:
* w t³umik wydechu; wylot rury wydechowej nie mo¿e byæ skierowany w praw± stronê,
W mojej ZR-7 akurat jest po prawej stronie. Masa motocykli ma po prawej stronie. Ma³o tego: masa motocykli ma wydech po obu stronach :)) I co wtedy? No chyba trzeba jeden obci±æ i za¶lepiæ ;)) Nie pamiêtam, WSK mia³a chyba po lewej stronie ? :))

Simon: zobacz, jak ma umiejscowione kierunki Honda CBF600 ( prosto z polskiego salonu ): s± wkomponowane w zadupek i w ogóle nie wystaj±. Panowie ! Nie dajmy sie "psom" jebaæ w dupê bez myd³a ( za przeproszeniem), bo jak tak dalej pójdzie, to "psy" zabior± dokumenty, bo wg nich w ogóle jazda motocyklem jest zabroniona. W tym kraju wszystko jest mo¿liwe !



do RED

oj stary i po co ta agresja w twojej wypowiedzi?
 
Posty: 20
Dołączył(a): 3 grudnia 2007, o 15:34
Lokalizacja: 3miasto/Tczew


Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości